“Ja ik zie ‘m daar is het!!”  zegt Niels. Na precies 3 dagen zien we Stateneiland voor ons opdoemen en speuren we langs de imposante rotsen naar de ingang waar we tussendoor moeten. We varen keurig in het midden tussen de rotsen door en komen in een gigantische baai omringd door steile rotsformaties. “Volgens het blauwe boek (DE heilige pilot van Patagonië) kunnen we het beste met hoogwater doorvaren naar de binnenbaai en tot die tijd hier even ankeren.” zeg ik tegen Niels. Precies met hoogwater varen we door een 10 meter breed gaatje verder naar binnen. Wat een stilte…. we horen helemaal niks meer. Meteen vallen de enorme aantallen vogels op die rondom de rotsen vliegen. We spitsen onze oren en als we goed luisteren horen we een heel zacht ruisen op de achtergrond van wat later een enorme waterval blijkt te zijn.

We leggen de boot vast achter een klein eilandje en zetten 2 lijnen op de kant, zo en nu genieten van onze welverdiende rust! Ik ben blij dat we een redelijk probleemloze tocht hebben gehad en waan me al bijna in Ushuaia. Na een rustige nacht steekt Niels zijn hoofd uit de kajuit en lijkt hij te hallucineren; een andere boot!? en ook nog eens feloranje dit moet een illusie zijn. Na een paar keer goed kijken blijken er ook nog eens meer dan 6 mensen op te zitten. De kans om in deze tijd van het jaar hier iemand tegen te komen is minder dan 1%. We stellen onze nieuwsgierigheid nog even uit vanwege een hevige voorspelde zuidwester.

Een paar uur later begint het enorm te waaien en wanneer we als record 76 knopen overkrijgen liggen we behalve een gesneuveld bord vrij relaxt tussen onze 4 lijnen achter het beschutte eilandje. De oranje boot ligt een stuk minder prettig en verplaatst meerdere keren. Zodra de wind gaat liggen stappen we in onze bijboot en worden we hartelijk ontvangen op “Podorange” en overladen met tips. Podorange is een Franse charterboot te zijn met momenteel mensen aan boord die ooit hebben geholpen de vuurtoren op Staten eiland op te bouwen (Phare au bout du Monde). Ze zijn net terug van een trip naar de vuurtoren en hebben de nodige reparaties uitgevoerd. Helaas zit hun trip er op en gaan ze de volgende dag alweer verder richting Ushuaia. Wij besluiten nog even in de veilige bunker te blijven om gunstiger weer af te wachten voor de laatste horde; de straat van Lemaire.

Een week later wagen we het er op en verlaten ons veilige plekje. Ons geluk kan niet op, zelfs op de beruchte straat van Lemaire vallen de golven mee en we varen rustig de nacht in. Rond 12u komen we aan in Bahia Aguirre waar we de komende dagen zullen schuilen voor meer westenwinden. We hoorden van de Franse charterboot die we in Staten eiland zagen dat hier een Argentijnse fotograaf woont in de vervallen Estancia (boerderij). Zodra de wind het toelaat pompen we snel onze bijboot op en gaan we richting het huisje. We zien een flinke branding staan maar Niels heeft een goed plan om hierdoorheen te komen. Ik spring snel de bijboot uit terwijl Niels op een golf mee naar de kant surft. Althans, dat was het plan. Uiteindelijk slaat het bootje om en staan we tot ons middel in het 10 graden koude water. Maar dat mag de pret niet drukken, 10 minuten later staan we voor de deur van Sergio en worden we hartelijk welkom geheten met een brandende kachel en verse muntthee. Ondanks de harde wind bevalt dat zeilen in Patagonië ons wel!