“Ik snap niet waarom Brazilië zo’n slechte reputatie heeft” is Niels al meerde malen ontvallen deze reis. Voordat we aankomen in Brazilië ben ik lichtelijk nerveus omdat er veel verhalen de ronde doen over de onveiligheid en criminaliteit in dit land. In boeken van andere zeilers lezen we dat we zelfs met de taxi zouden moeten pinnen in verband met risico’s op een overval. De eerste dagen in Salvador zijn daardoor voor mij best wel spannend. Niels heeft hier wat minder last van gelukkig. Maar inmiddels, na bijna een maand en heel wat gepin (zonder taxi!) later zijn we nog steeds in Brazilië met heel veel positieve ervaringen.

In Salvador vallen we meteen met onze neus in de boter, in het havenkantoortje waar we wachten op onze beurt worden we aangesproken door Vera een Braziliaanse die graag haar engels met ons wil oefenen. Uiteindelijk spenderen we meer dan een week samen met haar en haar man Mauricio en worden we ingewijd in o.a. de Quilo-lunch, Churrasco (barbecue) en varen we samen rond in de Bahia Todos Santos. We staan perplex van de ongekende Braziliaanse gastvrijheid.

Maar niet alleen dat verrast ons positief, naarmate we de kustlijn volgen wordt ook het landschap steeds mooier. Van snorkelen bij de Abrolhos eilanden tot de baai van Buzios waar de taxi bootjes ons om de oren vliegen. De Braziliaanse cultuur rondom de kustlijn heeft maar een doel; laten zien dat je er bent! Het liefst met (kleine) braziliaanse bikini’s genoeg PKs en keiharde “shake-that-ass” muziek. Als we voor anker liggen in een baai bij Cabo Frio waar er om de minuut een bovengenoemde boot langskomt met een hoop Braziliaanse toeristen voelen we ons in het echte Brazilië.

Schijnbaar heeft ons enthousiasme doorgewerkt op onze vrienden want vrij onverwacht komt onze vriend Rembert een weekje langs in Rio. Als we hem ophalen van het vliegveld per Uber (heel normaal hier) zien we zover we kunnen kijken de Favelas (krottenwijken) oprijzen. Het Brazilië net achter de (rijke) waterkant ziet er een stuk minder rooskleurig uit.

Rembert voelt zich snel op zijn gemak en samen hebben we een weekje echte vakantie. We drinken Caipirinhas op de Copacabana en verkennen de stad met de Uber. Per toeval belanden we een in Belgische bar waar ze zelfs Vlaamse friet serveren. We zeilen naar het paradijselijke Ilha Grande waar we roodverbrand onze eigen “Churrasco” aansteken als we terugkomen van onze jungle tocht naar het mooiste strand van Brazilie (Praia Lopes Mendes), wat een paradijs!

Bizar dat we nooit eerder iets hoorden over Brazilië als zeilland bij uitstek met een enorme kustlijn en lekkere temperaturen. Oké misschien is het alleen weggelegd voor de rijke brazilianen (een boot bezitten is er prijzig hier) maar die schijnen er hier genoeg te zijn aan de aantallen jachtclubs met zwembaden en de hele poespas te zien. De meeste jachtclubs kennen een gastvrij beleid waar je als buitenlander enkele nachten gratis of tegen een gereduceerd tarief gebruik mag maken van de Iate Clube(spreek uit Jatsje Cloebie) en al haar faciliteiten. We generen ons een beetje als we de eerste ochtend een duik nemen in de infinity pool. De tweede dag is het al bijna normaal en snel versmelten we met de Braziliaanse (rijke) way of life. Desondanks beseffen we ons dat dit leven hier niet voor iedereen weggelegd is en horen we ook van Vera en Mauricio dat het leven hier niet makkelijk is door de grote kloof tussen arm en rijk.

Met moeite verlaten we de “vakantiemodus” en zeilen we verder richting het zuiden,  met hopelijk nog wat stops bij een paar “Iate clubes” voordat we richting Ushuaia varen.